Liga Ochrony Przyrody

Działania i sposób realizacji

Termin realizacji

Osoby Odpowiedzialne

  • Ekoreporterzy

Cała akcja

1.Marcin Wojciechowski
2. Łukasz Włodarczyk

*Oznakowanie włącznik i gniazd  nalepkami „oszczędzam energie”
*Zbiórka baterii

*Zbiórka makulatury

 Styczeń

Łukasz Piszczek
Rafał Lepianka

*Zamieszczenie wiadomości na stronie

*Obliczamy swój Eko-ślad

*Szkolny konkurs na spot reklamowy pt. „oszczędzam energie, chronie klimat”

 Luty

Marcin Wojciechowski

Julia Hoffmann
Agnieszka Wróblewska

*Prezentacja dotycząca ochrony klimatu

*Akcja ulotkowa „Oszczędzam energię, chronie klimat”

 Marzec


 

Michał Lasocki
Adam Tarnowski

 

*Dzień z energią odnawialną – pokaz mini elektrowni słonecznej, prezentacja modelu elektrowni wiatrowej

*Finał konkursu na spot reklamowy pt.: „Oszczędzam energię, Chronię klimat”

Kwiecień

Wojtek Olejniczak
Łukasz  Łąkowski

Opiekunowie: Artur Ślązak i Marek Ragan.

Audyt energetyczny

Waszym zadaniem jest zbadanie, ile energii elektrycznej zużywa szkoła w ciągu roku i sprawdzenie, gdzie marnowana jest ta energia. Przeprowadzone zostaną trzy badania:

  • Monitoring licznika energii
  • Przegląd marnowania watów
  • Przegląd łowców nawyków

 

 

Dlaczego trzeba to zbadać?

 

Prawie cała nasza energia elektryczna powstaje w wyniku spalania paliw kopalnych: węgla, ropy i gazu. Podczas tego spalania powstaje dwutlenek węgla (CO2), który przedostaje się do atmosfery i zatrzymuje ciepło słoneczne (jak w cieplarni). Gdy ciepło jest zatrzymane, planeta podgrzewa się, co prowadzi do zmian klimatycznych.

Im więcej paliw kopalnych zużywamy, tym więcej uwalnia się CO2 do atmosfery i następować będą większe zmiany klimatyczne.

Do powstania paliw kopalnych potrzeba milionów lat, a stopniowo wyczerpują się one odpowiednio do ich zużywania przez nas. Są one nazywane nieodnawialnymi, ponieważ nie mogą się łatwo odnowić (wytworzyć na nowo).

Istnieją także odnawialne źródła energii, które możemy wykorzystywać bez obawy wyczerpania. Przykładem jest słońce (panele słoneczne) i wiatr (turbiny wiatrowe). Odnawialne źródła mogą wcale nie wytwarzać CO2 lub tylko jego małe ilości.

W celu zmniejszenia globalnego ocieplenia i powstrzymywania zmian klimatycznych potrzebujemy zmniejszyć emisję CO2. Możemy to zrobić oszczędzając energię, gdzie jest to możliwe. Działanie to nazywa się „efektywnością energetyczną”.

W tym projekcie badać będziemy, jak można oszczędzać zużycie energii w szkole.

Zbierzcie potrzebne informacje według przedstawionych wzorów w zadaniach badawczych I wprowadźcie wyniki do tabel.

Monitoring licznika energii elektrycznej

 

Aby zbadać, o ile Wasz ekozespół zmniejsza zużycie energii w szkole, musicie zanotować:

  • Ile energii elektrycznej zużywa szkoła teraz, i
  • Ile energii elektrycznej szkoła zużywa po zakończeniu Waszego projektu.

 

Aby to zrobić, musicie sprawdzać stan szkolnego licznika energii elektrycznej. Licznik mierzy zużycie w kilowatach na godzinę (kWh). Każdy kWh jest jedną jednostką elektryczności.

Poproście nauczyciela lub kierownika administracyjnego o pomoc w prowadzeniu dwukrotnie w ciągu dnia odczytów licznika przez tydzień na początku projektu i podobnie

po jego zakończeniu. Jeśli uczniom nie wolno dokonywać odczytu, niech zrobi to kierownik administracyjny i przekaże Wam dane. Odczyty powinny być zebrane na początku dnia szkolnego i na jego zakończenie oraz o tej samej porze każdego dnia.

Po otrzymaniu wyników odczytów uzupełnij następujące tabele.

PONIEDZIAŁEK

Odczyt w kWh

a. Odczyt stanu licznika na początku dnia

16599

b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia

16615

Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a)

16

 

WTOREK

Odczyt w kWh

a. Odczyt stanu licznika na początku dnia

16616

b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia

16630

Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a)

14

 

ŚRODA

Odczyt w kWh

a. Odczyt stanu licznika na początku dnia

16633

b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia

16642

Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a)

9

 

CZWARTEK

Odczyt w kWh

a. Odczyt stanu licznika na początku dnia

16650

b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia

16664

Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a)

14

 

PIĄTEK

Odczyt w kWh

a. Odczyt stanu licznika na początku dnia

16667

b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia

16697

Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a)

30

 

Dodajcie teraz łączne dane z zacienionych rubryk każdego dnia w tabeli poniżej:

 

Dzień tygodnia

Łączna ilość zużytej energii (kWh)

Poniedziałek

16

Wtorek

14

Środa

9

Czwartek

14

Piątek

30

RAZEM:

83

Na koniec, aby obliczyć średnie dzienne zużycie energii, potrzebujesz podzielić łączne zużycie przez 5 (liczba dni w tygodniu):

Łączna ilość zużytej energii (kWh) = 16,6 zużywanej dziennie (kWh)

5

Dalsze działania odczytu licznika

W ten sam sposób obliczcie ile energii zużywa się w szkole przez noc, gdy szkoła jest zamknięta. Skorzystajcie z poniższej tabeli:

 

Odczyt w kWh

a. Odczyt licznika na koniec dnia szkolnego

16630

b. Odczyt na początku następnego dnia

16633

Łączne zużycie energii nocą (b – a)

3

Interesujące będzie dokonywanie odczytów licznika w czasie trwania projektu w celu sprawdzenia dziennego zużycia energii przez szkołę. W ten sposób możecie sprawdzić, jakie rezultaty przynoszą wasze działania energetyczne podczas całego projektu. Odczyty warto przedstawić w formie graficznej.

Myśliwi codziennych nawyków

W celu zbadania, gdzie w szkole marnowana jest energia, potrzebne jest przeprowadzenie następującego przeglądu.

To zadanie pomoże w podjęciu decyzji, na których niewłaściwych nawykach należy skupić waszą kampanię podnoszenia świadomości energetycznej (np. zostawiane są włączone światła w pustych pokojach lub komputery w pracowniach?).

Podzielcie szkołę na kluczowe strefy (np. Pracownia 1, Pokój nauczycielski, Sekretariat). Nie zapomnijcie o holu wejściowym, korytarzach i toaletach. Parami odwiedzajcie te pomieszczenia kilka minut po przerwie i po zakończeniu zajęć szkolnych, poszukując niewłaściwych nawyków.

Zróbcie kopie poniższej tabeli i wypełnijcie danymi z przeglądu pomieszczeń.

PRZEGLĄD MYŚLIWYCH NAWYKÓW Data: 11.02.1011 Godzina: 9:00

 

 

Nazwa pomieszczenia

 

 

 

Pracownia Komputerowa s.8

Księgowość

Pokój Nauczycielski

Pracownia komputerowa

s.5

Pracownia Komputerowas.6

 

ŚWIATŁO

 

10

6

5

9

20

Ile jest tu żarówek?

 

20

24

36

29

33

Ile w tym jest energooszczędnych świetlówek?

20

24

36

28

32

Ile żarówek nie było używanych  i pozostały włączone?

10

12

0

1

0

 

KOMPUTERY

 

 

 

 

 

 

Ile jest tu komputerów?

 

16

3

2

16

17

Ile komputerów nie było używanych  i pozostały włączone?

0

0

0

0

3

Ile komputerów pozostawiono w stanie czuwania?

1

 

2

0

0

0

Ile jest tu monitorów?

16

3

2

16

19

Ile monitorów nie było używanych  i pozostały włączone?

0

2

0

0

1

Ile monitorów pozostawiono w stanie czuwania?

0

0

0

0

0

Ile jest tu drukarek?

 

1

3

1

1

1

Ile drukarek nie było używanych  i pozostały włączone?

 

0

3

0

0

0

 

 

TV / DVD / Odtwarzacze wideo

 

 

 

 

 

 

Ile jest tu telewizorów, DVD, odtwarzaczy wideo?

0

0

0

0

1

Ile telewizorów, DVD, odtwarzaczy wideo pozostało na stanie czuwania?

0

0

0

0

1

Ile telewizorów, DVD, odtwarzaczy wideo pozostało włączonych?

0

0

0

0

0

 

PROJEKTOR MULTIMEDIALNY

 

 

 

 

 

 

Ile jest tu projektorów?

1

 

0

0

1

1

Ile projektorów było włączonych, lecz nie używanych?

1

0

0

0

0

 

INNE URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE

 

 

 

 

 

 

Ile jest tu innych urządzeń elektrycznych?

0

 

 

1

0

0

1

Ile tych urządzeń było włączonych, lecz nieużywanych?

0

 

0

0

0

0

Ile tych urządzeń było zostawionych w stanie czuwania?

0

 

0

0

0

0

MARNOTRAWCY WATÓW

Ile energii zużywa dane urządzenie elektryczne?

Aby pomóc w zbadaniu, które nawyki w przeglądzie Myśliwych nawyków mają największe znaczenie dla zmiany, potrzebujemy sprawdzić, które urządzenia elektryczne zużywają najwięcej energii.

Poniżej jest lista zwykłego sprzętu elektrycznego, jaki można znaleźć w szkole. Obok jest kolumna do wpisania wielkości energii, którą zużywa każde urządzenie. W ostatnich pustych kolumnach możecie wpisać dodatkowe urządzenia, z których korzysta się w szkole.

Włączcie monitor zużycia energii elektrycznej i odczytajcie to zużycie w watach. To działanie należy wykonać w obecności nauczyciela lub innej osoby personelu szkoły. 

 

Urządzenie elektryczne

 

 

Zużycie energii (w watach)

Telewizor

 

185

Telewizor w stanie czuwania

 

25

 

Lampa z normalną żarówką

60

 

Lampa z energooszczędną świetlówką

18

 

Komputer

83

 

Odtwarzacz DVD

0

 

Projektor multimedialny

 

108

 

Radio

0

 

Drukarka

 

650

Lodówka

 

520

Czajnik elektryczny

 

1730

Kserokopiarka

 

930

 

dane kontaktowe

ul. Maszewska 6, 72-100 Goleniów
tel./fax 91 418 2821
sekretariat czynny w godz. 7.00-15.00 ul. Maszewska 6

ul. Niepodległości 1, 72-100 Goleniów
tel./fax 91 418 0050, wew. 21
sekretariat czynny w godz.7.00 - 15.00 ul. Niepodległości 1 

e-mail: sekretariat@zs1goleniow.edu.pl
www: zs1goleniow.edu.pl

 

galeria zdjęć
pływalnia Fala Goleniów

kalendarz wydarzeń

Kwiecień, 2024
PnWtŚrCzPtSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

poprzedni msc dzisiaj następny msc

newsletter

Bądź na bieżąco! zapisz się do naszej listy wysyłkowej, aby otrzymywać informacje o aktualnościach na stronie.