Działania i sposób realizacji |
Termin realizacji |
Osoby Odpowiedzialne |
|
Cała akcja |
1.Marcin Wojciechowski |
*Oznakowanie włącznik i gniazd nalepkami „oszczędzam energie” *Zbiórka makulatury |
Styczeń |
Łukasz Piszczek |
*Zamieszczenie wiadomości na stronie *Obliczamy swój Eko-ślad *Szkolny konkurs na spot reklamowy pt. „oszczędzam energie, chronie klimat” |
Luty |
Marcin Wojciechowski |
*Prezentacja dotycząca ochrony klimatu *Akcja ulotkowa „Oszczędzam energię, chronie klimat” |
Marzec |
Michał Lasocki
|
*Dzień z energią odnawialną – pokaz mini elektrowni słonecznej, prezentacja modelu elektrowni wiatrowej *Finał konkursu na spot reklamowy pt.: „Oszczędzam energię, Chronię klimat” |
Kwiecień |
Wojtek Olejniczak |
Opiekunowie: Artur Ślązak i Marek Ragan.
Audyt energetyczny
Waszym zadaniem jest zbadanie, ile energii elektrycznej zużywa szkoła w ciągu roku i sprawdzenie, gdzie marnowana jest ta energia. Przeprowadzone zostaną trzy badania:
Dlaczego trzeba to zbadać?
Prawie cała nasza energia elektryczna powstaje w wyniku spalania paliw kopalnych: węgla, ropy i gazu. Podczas tego spalania powstaje dwutlenek węgla (CO2), który przedostaje się do atmosfery i zatrzymuje ciepło słoneczne (jak w cieplarni). Gdy ciepło jest zatrzymane, planeta podgrzewa się, co prowadzi do zmian klimatycznych.
Im więcej paliw kopalnych zużywamy, tym więcej uwalnia się CO2 do atmosfery i następować będą większe zmiany klimatyczne.
Do powstania paliw kopalnych potrzeba milionów lat, a stopniowo wyczerpują się one odpowiednio do ich zużywania przez nas. Są one nazywane nieodnawialnymi, ponieważ nie mogą się łatwo odnowić (wytworzyć na nowo).
Istnieją także odnawialne źródła energii, które możemy wykorzystywać bez obawy wyczerpania. Przykładem jest słońce (panele słoneczne) i wiatr (turbiny wiatrowe). Odnawialne źródła mogą wcale nie wytwarzać CO2 lub tylko jego małe ilości.
W celu zmniejszenia globalnego ocieplenia i powstrzymywania zmian klimatycznych potrzebujemy zmniejszyć emisję CO2. Możemy to zrobić oszczędzając energię, gdzie jest to możliwe. Działanie to nazywa się „efektywnością energetyczną”.
W tym projekcie badać będziemy, jak można oszczędzać zużycie energii w szkole.
Zbierzcie potrzebne informacje według przedstawionych wzorów w zadaniach badawczych I wprowadźcie wyniki do tabel.
Monitoring licznika energii elektrycznej
Aby zbadać, o ile Wasz ekozespół zmniejsza zużycie energii w szkole, musicie zanotować:
Aby to zrobić, musicie sprawdzać stan szkolnego licznika energii elektrycznej. Licznik mierzy zużycie w kilowatach na godzinę (kWh). Każdy kWh jest jedną jednostką elektryczności.
Poproście nauczyciela lub kierownika administracyjnego o pomoc w prowadzeniu dwukrotnie w ciągu dnia odczytów licznika przez tydzień na początku projektu i podobnie
po jego zakończeniu. Jeśli uczniom nie wolno dokonywać odczytu, niech zrobi to kierownik administracyjny i przekaże Wam dane. Odczyty powinny być zebrane na początku dnia szkolnego i na jego zakończenie oraz o tej samej porze każdego dnia.
Po otrzymaniu wyników odczytów uzupełnij następujące tabele.
PONIEDZIAŁEK |
Odczyt w kWh |
a. Odczyt stanu licznika na początku dnia |
16599 |
b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia |
16615 |
Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a) |
16 |
WTOREK |
Odczyt w kWh |
a. Odczyt stanu licznika na początku dnia |
16616 |
b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia |
16630 |
Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a) |
14 |
ŚRODA |
Odczyt w kWh |
a. Odczyt stanu licznika na początku dnia |
16633 |
b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia |
16642 |
Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a) |
9 |
CZWARTEK |
Odczyt w kWh |
a. Odczyt stanu licznika na początku dnia |
16650 |
b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia |
16664 |
Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a) |
14 |
PIĄTEK |
Odczyt w kWh |
a. Odczyt stanu licznika na początku dnia |
16667 |
b. Odczyt stanu licznika na końcu dnia |
16697 |
Łączne zużycie energii w ciągu dnia (b – a) |
30 |
Dodajcie teraz łączne dane z zacienionych rubryk każdego dnia w tabeli poniżej:
Dzień tygodnia |
Łączna ilość zużytej energii (kWh) |
Poniedziałek |
16 |
Wtorek |
14 |
Środa |
9 |
Czwartek |
14 |
Piątek |
30 |
RAZEM: |
83 |
Na koniec, aby obliczyć średnie dzienne zużycie energii, potrzebujesz podzielić łączne zużycie przez 5 (liczba dni w tygodniu):
Łączna ilość zużytej energii (kWh) = 16,6 zużywanej dziennie (kWh)
5
Dalsze działania odczytu licznika
W ten sam sposób obliczcie ile energii zużywa się w szkole przez noc, gdy szkoła jest zamknięta. Skorzystajcie z poniższej tabeli:
|
Odczyt w kWh |
a. Odczyt licznika na koniec dnia szkolnego |
16630 |
b. Odczyt na początku następnego dnia |
16633 |
Łączne zużycie energii nocą (b – a) |
3 |
Interesujące będzie dokonywanie odczytów licznika w czasie trwania projektu w celu sprawdzenia dziennego zużycia energii przez szkołę. W ten sposób możecie sprawdzić, jakie rezultaty przynoszą wasze działania energetyczne podczas całego projektu. Odczyty warto przedstawić w formie graficznej.
Myśliwi codziennych nawyków
W celu zbadania, gdzie w szkole marnowana jest energia, potrzebne jest przeprowadzenie następującego przeglądu.
To zadanie pomoże w podjęciu decyzji, na których niewłaściwych nawykach należy skupić waszą kampanię podnoszenia świadomości energetycznej (np. zostawiane są włączone światła w pustych pokojach lub komputery w pracowniach?).
Podzielcie szkołę na kluczowe strefy (np. Pracownia 1, Pokój nauczycielski, Sekretariat). Nie zapomnijcie o holu wejściowym, korytarzach i toaletach. Parami odwiedzajcie te pomieszczenia kilka minut po przerwie i po zakończeniu zajęć szkolnych, poszukując niewłaściwych nawyków.
Zróbcie kopie poniższej tabeli i wypełnijcie danymi z przeglądu pomieszczeń.
PRZEGLĄD MYŚLIWYCH NAWYKÓW Data: 11.02.1011 Godzina: 9:00
Nazwa pomieszczenia
|
Pracownia Komputerowa s.8 |
Księgowość |
Pokój Nauczycielski |
Pracownia komputerowa s.5 |
Pracownia Komputerowas.6 |
ŚWIATŁO
|
10 |
6 |
5 |
9 |
20 |
Ile jest tu żarówek?
|
20 |
24 |
36 |
29 |
33 |
Ile w tym jest energooszczędnych świetlówek? |
20 |
24 |
36 |
28 |
32 |
Ile żarówek nie było używanych i pozostały włączone? |
10 |
12 |
0 |
1 |
0 |
KOMPUTERY
|
|
|
|
|
|
Ile jest tu komputerów?
|
16 |
3 |
2 |
16 |
17 |
Ile komputerów nie było używanych i pozostały włączone? |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Ile komputerów pozostawiono w stanie czuwania? |
1
|
2 |
0 |
0 |
0 |
Ile jest tu monitorów? |
16 |
3 |
2 |
16 |
19 |
Ile monitorów nie było używanych i pozostały włączone? |
0 |
2 |
0 |
0 |
1 |
Ile monitorów pozostawiono w stanie czuwania? |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ile jest tu drukarek?
|
1 |
3 |
1 |
1 |
1 |
Ile drukarek nie było używanych i pozostały włączone?
|
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
TV / DVD / Odtwarzacze wideo
|
|
|
|
|
|
Ile jest tu telewizorów, DVD, odtwarzaczy wideo? |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Ile telewizorów, DVD, odtwarzaczy wideo pozostało na stanie czuwania? |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Ile telewizorów, DVD, odtwarzaczy wideo pozostało włączonych? |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PROJEKTOR MULTIMEDIALNY
|
|
|
|
|
|
Ile jest tu projektorów? |
1
|
0 |
0 |
1 |
1 |
Ile projektorów było włączonych, lecz nie używanych? |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
INNE URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
|
|
|
|
|
|
Ile jest tu innych urządzeń elektrycznych? |
0
|
1 |
0 |
0 |
1 |
Ile tych urządzeń było włączonych, lecz nieużywanych? |
0
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Ile tych urządzeń było zostawionych w stanie czuwania? |
0
|
0 |
0 |
0 |
0 |
MARNOTRAWCY WATÓW
Ile energii zużywa dane urządzenie elektryczne?
Aby pomóc w zbadaniu, które nawyki w przeglądzie Myśliwych nawyków mają największe znaczenie dla zmiany, potrzebujemy sprawdzić, które urządzenia elektryczne zużywają najwięcej energii.
Poniżej jest lista zwykłego sprzętu elektrycznego, jaki można znaleźć w szkole. Obok jest kolumna do wpisania wielkości energii, którą zużywa każde urządzenie. W ostatnich pustych kolumnach możecie wpisać dodatkowe urządzenia, z których korzysta się w szkole.
Włączcie monitor zużycia energii elektrycznej i odczytajcie to zużycie w watach. To działanie należy wykonać w obecności nauczyciela lub innej osoby personelu szkoły.
Urządzenie elektryczne
|
Zużycie energii (w watach) |
Telewizor
|
185 |
Telewizor w stanie czuwania
|
25
|
Lampa z normalną żarówką |
60
|
Lampa z energooszczędną świetlówką |
18
|
Komputer |
83
|
Odtwarzacz DVD |
0
|
Projektor multimedialny
|
108
|
Radio |
0
|
Drukarka
|
650 |
Lodówka
|
520 |
Czajnik elektryczny
|
1730 |
Kserokopiarka
|
930 |
dane kontaktowe
ul. Maszewska 6, 72-100 Goleniów
tel./fax 91 418 2821
sekretariat czynny w godz. 7.00-15.00 ul. Maszewska 6
ul. Niepodległości 1, 72-100 Goleniów
tel./fax 91 418 0050, wew. 21
sekretariat czynny w godz.7.00 - 15.00 ul. Niepodległości 1
kalendarz wydarzeń
Październik, 2024 | ||||||
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | S | N |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
newsletter